Бенчмаркинг и усиление трансформирующего использования информационно-коммуникационных технологий в регионах ЕС (часть 1) 
Дидеро М., Гарейс К., Маркес П., Рацке М.

Национальные различия в инновационной культуре;
Измерение национальной культуры;
Размерности национальной культуры;
Модели национальной культуры;
Культурная карта мира Инглехарта —
Вельцеля;
Культура и инновации;
Культура и предпринимательство;
Опросное исследование
предпринимательского поведения на уровне ЕС;

Ключевые слова: региональная инновационная культура, экономика, основанная на знаниях, культурная неоднородность, культурная карта мира, ценности

Аннотация

Автор данной статьи рассматривает взаимосвязи культуры и экономической деятельности, основываясь на исследовании различий инновационной культуры в современной Европе и США. Исследование базируется на обширной статистической базе, рассматривает ряд новых моделей и терминов из области культуры инновационной деятельности, предлагает новый взгляд на проблемы, связанные с развитием экономики, основанной на знаниях. Кроме того, автор объясняет и сами причины различий в региональной инновационной культуре.

Журнал: «Менеджмент инноваций» — №4, 2008 (© Издательский дом Гребенников)
Объем в страницах: 23
Кол-во знаков: около 40,651
* Деятельность Meta (соцсети Facebook и Instagram) запрещена в России как экстремистская.

1. Armington С., Acs Z.J. (2002). «The determinants of regional variation in new firm formation». Regional Studies, No. 36(1), pp. 33-45.

2. Arundel A. (2004). IB Results, 2004 Trend Chart Statistical Papers Series. European Trend Chart on Innovation. Brussels: Commission of the European Communities.

3. Barnett H.G. (1953). Innovation: The Basis of Cultural Change. New York: McGraw Hill.

4. Bergmann H. (2005). «Entrepreneurial attitudes. Wodurch werden sie determiniert und welche Rolle spielt die Region?» Zeitschrift fur Wirtschaftsgeographie, 49(3-4), ss.185-199.

5. Beteille A. (1977). Inequality Among Men. Oxford: Blackwell.

6. Beugelsdijk S. (2007). «Entrepreneurial culture, regional innovativeness and economic growth». Journal of Evolutionary Economics, No. 17(1), pp. 187-210.

7. Beugelsdijk S., van Schaik T., Arts W. (2006). «Toward a Unified Europe? Explaining differences in value patterns by economic development, cultural heritage and historical shocks». Regional Studies, No. 40(3), pp. 317-327.

8. Beugelsdijk S., van Schaik T. (2006). «Differences in social capital between 54 Western European regions». Regional Studies, No. 39(8), pp. 1053-1064.

9. Boschma R. (2005). «Social сapital and regional development: an empirical analysis of the Third Italy». In: Boschma R.A., Kloostermann R.C. Learning from Clusters: A Critical Assessment. Dordrecht: Springer Verlag, pp. 139-168.

10. Bottger P., Hallein I., Yetton P. (1985). «A cross-national study оf leadership: participation as a function of problem structure and leader power». Journal of Management Studies, No. 22(4), pp. 358-368.

11. Brons L. (2006). «Indirect measurement of regional culture in the Netherlands». In: Tijdschrift voorEconomischeen Sociale Geografie, No. 97(5), pp. 547-566.

12. Burroni L. (2003). «The emerging of different patterns of local development in the Third Italy». In: Sforzi F. The Institutions of Local Development. Hants: Ashgate, pp. 175-190.

13. Cornford J., Richardson R., Sokol M., Marques P. and Gillespie A. (2006). Transformation of Regional Societies Through ICTs: State(s) of the Art(s). A Discussion Document. Bonn: TRANSFORM Consortium.

14. Dieckmann O. (1996). «Cultural determinants of economic growth: theory and evidence». Journal of Cultural Economics, No. 20, pp. 297-320.

15. Dorrenbacher H., Schulz С. (2002). «Cross-border production systems and cross-border corporate cultures? The case of the Saar-Lorraine automotive industry». Die Erde, No. 133(1), ss. 3-17.

16. Edgerton D., Economic History Society (1996). Science, Technology, and the British Industrial «Decline», 1870-1970. Cambridge: Cambridge University Press.

17. EOS Gallup Europe (2001). Entrepreneurship — Flash Eurobarometer 107. Brussels: Commission of the European Communities.

18. Grabher G. (1993). «The weakness of strong ties: the lock-in of regional development in the Ruhr area». In: Grabher G. The Embedded Firm. London: Routhledge, pp. 255-278.

19. Grotz R., Brixy U. (2005). «Raumliche Differenzierung des Grundungsgeschehens in Deutschland». Zeitschrift fur Wirtschaftsgeographie, No. 49(3-4), ss. 150-166.

20. Hall E., Hall M. (1990). Understanding Cultural Differences. Intercultural Press, Yarmouth, ME.

21. Harkness J.A., van de Vijver F.J.R., Mohler P.P. (2003). Cross-Cultural Survey Methods. Hoboken: John Wiley & Sons.

22. Hasan H., Ditsa G. (1999). «The impact of culture on the adoption of IT: an interpretative study». Journal of Global Information Management, No. (7)1, pp. 5-15.

23. Herbig P.A., Miller J.C. (1992). «Cultural aspects of innovations Journal of Global Marketing, No. (6)3, pp. 23-45.

24. Herbig P., Dunphy S. (1998). «Culture and innovations Cross Cultural Management: An International Journal, No. 5(4), pp. 13-21.

25. Hofstede G. (2001). Culture's Consequences — Comparing Values, Behaviours, Institutions and Organizations Across Nations. London: Sage Publications.

26. Hofstede G. et al. (2004). «Culture's role in entrepreneurship: self-employment out of dissatisfactions In: Brown T., Ulijn J. Innovation, Entrepreneurship and Culture. The Interaction between Technology, Progress and Economic Growth. Cheltenham, Massachusetts: Edward Elgar Publishing, pp. 162-203.

27. Ingham G.K. (1984). Capitalism Divided? The City and Industry in British Social Development. London: Macmillan.

28. Inglehart R. (1997). Modernization and Postmodernization: Cultural, Economic and Political Change in 43 Societies. Princeton University Press, Princeton, NJ.

29. Inglehart R., Baker W.E. (2000). «Modernization, cultural change, and the persistence of traditional values». American Sociological Review, No. 65, pp. 19-51.

30. Inglehart R., Welzel С. (2005). Modernization, Cultural Change, and Democracy: The Human Development Sequence. Cambridge University Press Cambridge, MA.

31. James A. (2005). «Demystifying the role of culture in innovative regional economies». Regional Studies, No. 39(9), pp. 197-1216.

32. James A. (2003). Regional Culture, Corporate Strategy and High Tech Innovation: Salt Lake City. Dissertation submitted for the degree of Doctor of Philosophy. Department of Geography and Fitzwilliam College. University of Cambridge.

33. Kerr С. (1983). The Future of Industrial Societies: Convergence or Continuing Diversity. Harvard University Press, Cambridge, MA.

34. Kirchhoff B., Armington С. (2002). The Influence of R&D Expenditures on New Firm Formation and Economic Growth. Maplewood: Research report for Office of Economic Research.

35. Knack S., Keefer P. (1997). «Does social capital have an economic payoff? A cross-country investigations Quarterly Journal of Economics, No. 112(4), pp. 1251-1288.

36. Lee Ch. (1998). «Determinants of national innovativeness and international market segments». International Marketing Review, No. 7(5), pp. 39-49.

37. Lee S.Y., Florida R., Acs, ZJ. (2004). «Creativity and entrepreneurship: A regional analysis of new firm formations Regional Studies, No. 38(8), pp. 879-891.

38. Lindner С. et al. (2005). Aspatial Peripherality in Europe — Cartographic and Statistical Analysis. Berichte No. 58. Dortmund: Institut fur Raumplanung, Universitat Dortmund (IRPUD).

39. Matthiesen U. (2007). «Wissensmilieus in heterogenen stadtregionalen Raumen Ostdeutschlands — zwischen Innovationsressourcen und kulturellen Abschottungen». In: Koch G., Warneken B.J. Region — Kultur — Innovation. Wege in die Wissensgesellschaft. Wiesbaden: VS Verlagfur Sozialwissenschaften, pp. 83-122.

40. Mauro P. (1995). «Corruption and growths Quarterly Journal of Economics, No. 110(3), pp. 681-712.

41. Menzel H.C., Ulijn K.R., Weggeman M. (2006). Developing Characteristics of an Intrapreneurship-Supportive Culture. Working Paper 06.10. Eindhoven: Eindhoven Centre for Innovation Studies, Department of Technology Management.

42. Miegel M. (1991). Wirtschafts- und arbeitskulturelle Unterschiede in Deutschland. Zur Wirkung auRerokonomischerFaktoren auf die Beschaftigung. Gutersloh: Verlag Bertelsmann Stiftung.

43. Mokyr J. (1991). The Lever of Riches: Technological Creativity and Economic Progress. London: Oxford University Press.

44. Moulaert F., Nussnaumer J. (2005). «Beyond the learning region: the dialectics of innovation and culture in territorial developments In: Boschma R.A., Kloosterman R.C. Learning from Clusters: A Critical Assessment. Dordrecht: Springer Verlag, pp. 89-109.

45. Muller-Syring R. (1994). «Von Naturaus tatig und industrios...» Die wirtschafts- und Arbeitskulturder ErwerbsbevolkerungSachsens. Bonn: IWG.

46. Myers M., Tan F. (2002). «Beyond models of national culture in information systems research». In: Journal of Global Information Management, No. 10(2), pp. 1-19.

47. Niebuhr A. (2006). Migration and Innovation: Does Cultural Diversity Matter for Regional R&D Activity? IAB Discussion Paper, No. 14/2006. Nurnberg: Bundesagentur fur Arbeit.

48. Proff H. (2007). «Kompetenzaufbau, Produktinnovationen und der Einfluss von kultureller Vielfalt». In: Koch G., Warneken B.J. Region — Kultur — Innovation. Wege in die Wissensgesellschaft. Wiesbaden: VS Verlag fur Sozialwissenschaften, pp. 169-183.

49. Putnam R.D. (1993). Making Democracy Work. Civic Traditions in Modern Italy. Princeton University Press Princeton, NJ.

50. Reynolds P., Storey DJ., Westhead P. (1994). «Cross-national comparisons of the variation in new firm formation rates». Regional Studies, No. 28(4), pp. 443-456.

51. Rothwell R., Wissema H. (1986). «Technology, culture, and public policy». Technovation, No. 4(2), pp. 91-115.

52. Saxenian A. (1994). Regional Advantage: Culture and Competition in Silicon Valley and Route 128. Cambridge: Harvard University Press.

53. Shane S.A. (1993). «Cultural influences on national rates on innovations Journal of Business Venturing, Vol. 8, pp. 59-73.

54. Shane S. A., Venkataraman S., MacMillan I. (1995). «Cultural differences in innovation championing strategies». Journal of Management, No. 21(5), pp. 931-952.

55. Stemmermann K. (1996). «Gibt es einen italienischen Wirtschaftsstil?» In: Klump R. Wirtschaftskultur, Wirtschaftsstil und Wirtschaftsordnung. Methoden undErgebnisse der Wirtschaftskulturforschung. Marburg: Metropolis, pp. 93-123.

56. TNS/EOS Gallup Europe (2003). Globalisation — Flash Eurobarometer 151b'. Brussels: Commission of the European Communities.

57. TNS/EOS Gallup Europe (2004a). Entrepreneurship — Flash Eurobarometer 160. Brussels: Commission of the European Communities.

58. TNS/EOS Gallup Europe (2004b). Innobarometer2004 — Flash Eurobarometer 164. Brussels: Commission of the European Communities.

59. TNS/EOS Gallup Europe (2005). Social Values, Science and Technology — Special Eurobarometer225/ Wave 63.1. Brussels: Commission of the European Communities.

60. Uhlaner L., Thurik R. (2007). «Postmaterialism influencing total entrepreneurial activity across nations». Journal of Evolutionary Economics, No. 17(1), pp. 161-185.

61. Ulijn J., Weggeman M. (2001). «Towards an innovation culture: what are its national, corporate, marketing, and engineering aspects, some experimental evidences In: Cooper C., Cartwright S., Early С. Handbook of Organisational Culture and Climate. London: Wiley, pp. 487-517.

62. Von Hippel E. (2005). Democratizing Innovation. MIT Press, Cambridge, MA.

63. Von Rosenstiel L., Koch S. (2001). «Changes in socioeconomic values as a trigger of 64. Organisational learnings In: Dierkes M. Handbook of Organisational Learning and Knowledge. New York: Oxford University Press.

65. Wennekers S., Thurik R., von Stel A. and Noorderhaven N. (2007). «Uncertainty avoidance and the rate of business ownership across 21 OECD countries, 1976-2004». Journal of Evolutionary Economics, No. 17(1), pp. 133-160.

66. Wieland T. (2004). Innovationskultur: theoretische und empirische Ananaherungen an einen Begriff, Munchener Zentrum fur Wissenschafts-und Technikgeschichte. —Подробнее .

67. Wiener M.J. (1985). English Culture and the Decline of the Industrial Spirit, 1850-1980. Harmondsworth: Penguin.

Дидеро Майке

Магистр, специалист в области политологии и географии, младший консультант Empirica Gesellschaft fur Kommunikations- und Technologieforschung GmbH.

Бонн, Германия

Другие статьи автора 3

Гарейс Карстен

Координатор проекта TRANSFORM, менеджер проектов и старший научный сотрудник Еmpirica Gesellschaft fur Kommunikations- und Technologieforschung GmbH.

Бонн, Германия

Другие статьи автора 3

Маркес Педро

Доцент колледжа ESALQ / USP.

Сан-Паулу, Бразилия

Другие статьи автора 3

Рацке Мирьям

Сотрудница Empirica Gesellschaft fur Kommunikations- und Technologieforschung GmbH.

Бонн, Германия

Другие статьи автора 3